W oparciu o styl życia Paleo, Paleo Autoimmunologiczne skierowane jest dla osób z chorobami o charakterze autoagresji i pomaga w leczeniu błon śluzowych, stanów zapalnych jelit wspierając przy tym układ odpornościowy poprzez eliminację szkodliwych produktów, mogących prowadzić do reakcji krzyżowych.

Choroby autoimmunologiczne to stan organizmu, w którym układ odpornościowy nie jest w stanie odróżnić „swojej” komórki od komórki potencjalnego intruza. Zamiast chronić przed patogenami wirusów i bakterii sam zaczyna ofensywę. Obecnie istnieje około 80 oficjalnych chorób autoimmunologicznych. Wspólne dla nich jest to, że najczęściej narażone na atak ze strony układu odpornościowego są:

  • Tarczyca
  • Stawy
  • Tkanki mózgowe
  • Błony śluzowe

Dieta jest jednym z podstawowych aspektów leczenia AIP w perspektywie długoterminowej. Z uwagi na silne działania, jakie wykazują alergeny (gluten, kazeina, laktoza) syntetyki (aspartam, syrp glukozowo – fruktozowy, sorbitol) czy konserwanty dodawane do produktów, AIP wydawać się może rygorystycznym podejściem w leczeniu. Tutaj z pomocą przychodzi nam nauka i fakty.

Diata Paleo dla osób z chorobami autoimmunologicznymi polega na całkowitym wyeliminowaniu potencjalnie szkodliwych produktów na okres od 30 do 60 dni. Można ją przedstawić w sposób trójfazowy. Ważne, by przed wprowadzaniem AIP wykonać obowiązkowo badania, na których poprawie wyników najbardziej nam zależy.

Faza I

Eliminacja glutenu, nabiału i jaj.

Faza II

Wprowadzenie protokołu AIP i konsekwentne realizowanie go przez ok 6-8 tygodni. W tym czasie nie spożywa się takich produktów jak:

  • Suszone owoce i / lub nadmierna konsumpcja fruktozy
  • Alternatywne środki słodzące, takie jak ksylitol i stewia
  • Orzechy (w tym olejów z orzechów, oleju sezamowego) i nasiona (w tym Chia, dyni, słonecznika, lnu i sezamu)
  • Rośliny strączkowe
  • Rośliny psiankowe (bakłażan, pomidor, ziemniak, papryka, nasiona gorczycy, chili i wszystkich innych z tej rodziny papryk- ok.10)
  • Ziarna (kukurydzy, pszenicy, prosa, gryki, ryżu, sorga, amarantusa, żyta, orkiszu, owsa, itp)
  • Alkoholu
  • Czekolady
  • Olejów roślinnych za wyjątkiem oliwy z oliwek, oleju kokosowego i całej gamy tłuszczów nasyconych
  • Niektórych ziół i nasion (gorczycy, kminku, kolendry, kopru, kardamonu, kozieradki, gałki muszkatołowej)

Tabelka z paleofood aip

Faza III

Zalecana jest diagnostyka pod kątem reakcji krzyżowych przy oznaczeniu:

  • przeciwciał przeciwko transglutaminazie tkankowej (anty-tGT) w klasie IgG,

grupie przeciwciał charakteryzujących się zdolnością do swoistego rozpoznawania antygenów. Jako część układu odpornościowego odgrywają one zasadniczą rolę w obronie organizmu przed  bakteriami, wirusami czy pasożytami zewnątrzkomórkowymi. Z dotychczasowych badań wynika, iż diagnostyka w klasie IgA może okazać się zbędna z uwagi, iż przy odchyleniu w grupie IgG, przeciwciała w klasie IgA wystąpią zawsze. Dlatego warto rozsądnie inwestować w jakiekolwiek badania tego typu.

Proponuje się również testy sprawdzające reaktywność na gluten i pszenicę. Ponadto monitoruje się również poziom enzymów trawiennych, między innymi kwasu solnego (HCl), który utrzymuje pH w żołądku na poziomie 2.0. Wszystko zależy od świadomości osoby uprawnionej do pomagania innym w tego rodzaju przypadkach.

Wskazówki w diecie Paleo w protokole autoimmunologicznym:

  • Planuj zakupy. 1 kilogram mięsa możesz śmiało wykorzystać do sałatki śniadaniowej, jako danie główne czy wędlinę na kolację
  • Śniadaniowe sałatki warzywne świetnie sprawdzają się jako dodatek do dania głównego
  • Możesz dzielić składniki na kilka porcji i przechowywać próżniowo bądź mrozić, by uniknąć monotonii
  • Warto wprowadzić bulion z kości wołowych do codziennego stosowania w postaci zup, sosów czy nawet zamiast napojów
  • Zagwarantuj sobie stały dostęp do produktów kiszonych. Świetnie rozwiązują nagły przypływ lenistwa
  • O ile zakupy możesz zaplanować o tyle posiłków nawet się nie staraj. Resztki gotowanych warzyw mogą posłużyć jako świetny dodatek do śniadania dnia następnego a porcja gulaszu fajnie wkomponuje się w poranny zastrzyk protein na resztę dnia z dodatkiem Paleo pieczywa
  • Kawę czy herbatę można zastąpić napojami sfermentowanymi (kefir wodny)

 

Przy niektórych schorzeniach pokarmowych organizm źle toleruje cytrusy, surowe owoce bądź warzywa czy zimne produkty. Warto je wówczas wyeliminować z diety zastępując innymi czy też poddać jakiejkolwiek sensownej obróbce termicznej. Niesamowitymi właściwościami leczniczymi jelit odznaczają się kości wołowe i fermentowane kiszonki.

Nabiał i rośliny strączkowe biorą udział w reakcjach krzyżowych. Zawierają bowiem substancje, które wywołują podobne problemy co ziarna: drażnią jelita, zawierają toksyny oraz inhibitory proteazy. Kiełki fasoli są bardzo problematyczne w diecie osób cierpiących na reumatoidalne zapalenie stawów czy toczeń. O ile rośliny strączkowe nie stanowią problemu o tyle nabiał posiada sporą rzeszę zwolenników, z którymi można dyskutować. W przypadku AIP każda forma nabiału jest problematyczna i warto z niego zrezygnować, by móc w późniejszym czasie włączyć go z powrotem do diety.

 

JAJA

Zostały wyeliminowane w diecie Paleo z protokołem autoimmunologicznym z uwagi na fakt, że mogą być poważnym alergenem. W kręgach medycznych nie do końca jeszcze uznano je za „niewinne” w kwestii poziomu cholesterolu, zmian miażdżycowych czy otyłości.

Kwestią sporną może być tutaj lizozym. Występuje w białku jaja i stanowi jeden z mechanizmów odpowiedzi autoimmunologicznej. Ma zdolność do tworzenia mocnych kompleksów z innymi białkami i zwykle przechodzi przez układ trawienny w postaci nienaruszonej. To może prowadzić do łączenia się z białkami bakteryjnymi znajdującymi się w naszym przewodzie pokarmowym (tak jak Gram- ujemne E. coli).

Należy podkreślić, że zdolność lizozymu do przekroczenia bariery jelitowej (niosący potencjalnie immunogenne białka) jest stosunkowo niewielki. U zdrowych osób lizozym nie powoduje uszkodzenia zdrowej błony śluzowej jelita. U osób zdrowych jaja mogą być doskonałym źródłem białka, kwasów tłuszczowych omega-3, luteiny, zeaksantyny, choliny, selenu, fosforu, witaminy A, witaminy D i witaminy z grupy B Jednak w przypadku choroby autoimmunologiczne, osoby te są bardziej czułe i mają wzmożoną tendencję do nadmiernych immunologicznych i zapalnych reakcji na obce białka.

Żółtka nie wykazują się być tak problematyczne jak białka. W przypadku stosowania AIP zaleca się jednak dużą ostrożność przy konsumpcji tego produktu z uwagi na wrażliwość układu odpornościowego związanego z nieszczelnym jelitem. Są natomiast dobrze tolerowane u osób zdrowych i zaleca się przywrócenie ich do jadłospisu dzięki substancjom odżywczym, w które są uzbrojone po zęby.

Dieta Paleo z protokołem autoimmunologicznym to dieta eliminacyjna, oparta na współpracy organizmu i umysłu, który tym organizmem zarządza. Nie trwa wiecznie i nie jest szkodliwa. Wręcz przeciwnie:

  1. Zmienia nawyki i standardy żywieniowe.
  2. Prowadzi do poprawy zdrowia i samopoczucia.
  3. Odkrywa nowe smaki, dania i produkty świata.
  4. Namawia do kreatywności i czerpania satysfakcji z eksperymentów smakowych.
  5. I wreszcie pomaga leczyć ciało… i duszę.

Jeśli cierpisz na chorobę autoimmunologiczną, gorąco Cię zachęcam to wdrożenia diety Paleo. Po 30 dniach jej stosowania wprowadź dietę z protokołem i przestrzegaj jej przez kolejne 30 dni i zobacz, co się stanie. Napisz do mnie i podziel się swoim doświadczeniem. Będzie to fantastyczny krok w życiu Twoim i wszystkich tych, których zainspirujesz do zmian, jakich doświadczysz  dzięki Paleo.

30 dni. Tylko tyle.

Powodzenia!

magda@paleolifestyle.pl

O Autorze

Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, dietetyk kliniczny, publicysta prasowy i redaktor telewizyjny. Założycielka i liderka Klubu Medycyny Funkcjonalnej. Współtworzy Polską Akademię Zdrowia. Współpracuje z Polskim Towarzystwem Stwardnienia Rozsianego. Jest autorką wykładów i szkoleń poświęconych diagnostyce i leczeniu chorób przewlekłych. Tłumaczy badania medyczne. Prowadzi konsultacje żywieniowe i układa indywidualne plany leczenia funkcjonalnego. Jest autorką niezliczonych artykułów naukowych. Pisze dla magazynu E!STILO i prowadzi autorskiego bloga www.paleolifestyle.pl

Podobne Posty

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany