Uchodzi na najzdrowszą z kasz. Jej właściwości prozdrowotne są nie do ocenienia. Wzmacnia nerki i wpływa korzystnie na pracę żołądka, śledziony – trzustki oraz nawilża wewnętrzną suchość, która objawia się poprzez suchą skórę, spierzchnięte usta, dość częste pragnienie, suchy nos i gardło oraz suchy kaszel.

Osoba, której dotyczy taki stan organizmu zwykle jest szczupłej budowy ciała i mogą towarzyszyć jej zaparcia. Tradycyjna Medycyna Chińska określa taki stan jako niedobór Yin, który szczególnie wpływa na płuca. Jednym z najlepszych rozwiązań zrównoważenia takiego stanu jest wyeliminowanie z życia codziennego produktów gorzkich i ziół.

Proso to jeden z wielu produktów, które nawilża suchość. Szczególnie pomocne okazuje się podczas towarzyszącej biegunki, najlepiej w formie uprażonej przed gotowaniem, przy wymiotach w postaci zupy lub kleiku a także, gdy pojawi się niestrawność oraz w cukrzycy.

Do największych zalet prosa należy odświeżenie oddechu poprzez zablokowanie rozwoju bakterii w ustach. Swoją sławę zawdzięcza właściwościom przeciwgrzybiczym w leczeniu infekcji Candida albicans, drożdżycy ustrojowej i nowotworów.

W kuchni korzystamy z prosa w formie kaszy, którą otrzymuje się poprzez mielenie, rozgniatanie lub walcowanie oraz kiełków. Ta ostatnia najlepiej sprawdza się w zastojach trawienia i pobudzeniu układu pokarmowego do produkcji enzymów trawiennych.

Jeśli zaliczasz się do grupy osób z oznakami poważnego osłabienia funkcji trawiennych, do których zaliczamy wodnisty stolec, zmagasz się z dolegliwościami ze strony układu odpornościowego oraz towarzyszy Ci zespół nieszczelnego jelita i choroby autoimmunizacyjne, kasza jaglana może zaostrzyć przebieg choroby. Warto ją wtedy wykluczyć czasowo.

O Autorze

Trener postaw żywieniowych, założycielka i twórca Instytutu Medycyny Funkcjonalnej, Master Psychologii Sukcesu i zmiany osobistej. roczne i półroczne plany zdrowienia w programie „DO SELF”. Skupia się na interakcjach między środowiskiem a układem pokarmowym, hormonalnym, odpornościowym, nerwowym oraz układem krążenia. Łączy medycynę funkcjonalną z technikami mindfulness. Z wykształcenia dziennikarka. Pisze dla czasopisma E!STILO, Harmonii Życia oraz magazynu VIP. Prowadzi wykłady z zakresu zmiany postaw żywieniowych w Polskim Towarzystwie Stwardnienia Rozsianego. Członek stowarzyszenia „Dziennikarze dla Zdrowia”. Ekspert Żywieniowy w radiu RPL i na portalu abc zdrowie. Tłumaczy artykuły z portalu Science Daily, który jest źródłem światowych doniesień naukowych z dziedziny zdrowia i medycyny.

Podobne Posty

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany