Przez jednych wychwalany, inni unikają go jak ognia a jeszcze inni w ogóle nie wiedzą o jego istnieniu. Pionierem w jego popularyzacji jest Józef  Słonecki, autor bestselerów o zdrowiu i propagator oczyszczania organizmu.

Koktajl błonnikowy, bo o nim mowa, jest bogaty w witaminy i minerały. Ma działania kojące i regenerujące. Pomaga w wielu procesach trawiennych a wszystko to zawdzięcza swoim składnikom, do których zaliczamy:

  • Niełuskane pestki dyni
  • Niełuskane pestki słonecznika
  • Siemię lniane

Nieocenionymi stają się łupiny ziaren dyni, które zawierają kukurbitacynę wykazującą duże właściwości antytoksyczne, wspierając jednocześnie procesy trawienia. Największe stężenie występuje w świeżych ziarnach o bardzo miękkich łupinach. Ponadto pestki dyni zawierają fosfor, selen, żelazo, magnez, cynk, miedź , mangan, witaminę E oraz witaminy z grupy B takie jak B1 i B2. Są bogate także w  nienasycone kwasy tłuszczowe i lecytynę, której potrzebuje każda komórka naszego ciała.

Pestki słonecznika posiadają jeden z ważniejszych kwasów – linolowy, którego ludzki organizm sam nie wytwarza i musimy dostarczyć go z pożywieniem. Zwany jest potocznie witaminą F a jego niedobory są widoczne gołym okiem: przedwczesne siwienie, łuszczenie małżowin usznych, przewlekłe stany zapalne powiek i spojówek, pękanie warg i kącików ust, plamki na płytkach paznokciowych, nadżerki tudzież skłonność do nich. Warto w tym miejscu wymienić również korzyści płynące z zawartych w nich i ich łupinach substancji odżywczych, takich jak: cynk, wapń, potas czy magnez, szereg witamin rozpuszczalnych w tłuszczach – A, D i E, a także witaminy B1, B2, B3, B5, B6 czy też błonnik.

Siemię lniane z kolei jest bombą substancji odżywczych, do których zalicza się:

  1. Amigdalinę, potocznie zwaną witamina B17
  2. Lecytynę
  3. Fitosterole
  4. Flawonoidy
  5. Fitoestrogeny
  6. cynk
  7. substancje śluzowe i oleiste działające osłonowo na ściany przewodu pokarmowego, a także nawilżające śluzówkę dróg oddechowych
  8. kwasy tłuszczowe omega-3 (dzięki dużej zawartości witaminy E, kwasy tłuszczowe nie utleniają się jak w przypadku

Należy pamiętać, że nasiona należy mielić się tuż przed samym spożyciem. Posiadają one szereg pozytywnych właściwości tylko, gdy tli się w nich życie. Wpływ takich czynników środowiskowych jak światło i reakcje z tlenem osłabiają ich aktywność.

Mimo wielu zalet i korzyści koktajl błonnikowy nie jest przeznaczony dla wszystkich. W przypadku osób z dolegliwościami ze strony układu pokarmowego, jak:

  • choroby wrzodowe żołądka i dwunastnicy
  • stany zapalne żołądka, dróg żółciowych, trzustki i jelit
  • nieżyty przewodu pokarmowego
  • stany niedoboru substancji odżywczych – witamin, minerałów czy białka

Kobiety w ciąży jak i karmiące piersią również zaliczają się do grupy osób, dla których wpływ błonnika może okazać się niekorzystny.

 

Składniki:

  • 1 łyżka świeżo zmielonych pestek w łupinach dyni
  • 1 łyżka świeżo zmielonych pestek w łupinach słonecznika
  • 1 łyżka zmielonych ziaren siemienia lnianego
  • Owoc bądź warzywo

Sposób przygotowania:

  1. Umieszczamy wszystkie składniki w młynku do mielenia i mielimy na proszek.
  2. Przesypujemy do blendera i zalewamy wodą w takiej ilości, by zakryła proszek.
  3. Wszystko łączymy dodając, w moim przypadku banan i jagody.
  4. W zależności od ulubionej konsystencji możemy rozcieńczyć wodą lub zagęścić wybranym produktem.

Wskazówka:

Pamiętaj o dobroczynnym wpływie orzechów, innych nasion, ostropestu plamistego, miodu, suszonych owoców a nawet cytryny, które to śmiało możemy wykorzystać do sporządzenia koktajlu.

UWAGA!

Osoby z zespołem jelita drażliwego i hemoroidami powinny wystrzegać się dużej ilości błonnika!

O Autorze

Trener postaw żywieniowych, założycielka i twórca Instytutu Medycyny Funkcjonalnej, Master Psychologii Sukcesu i zmiany osobistej. roczne i półroczne plany zdrowienia w programie „DO SELF”. Skupia się na interakcjach między środowiskiem a układem pokarmowym, hormonalnym, odpornościowym, nerwowym oraz układem krążenia. Łączy medycynę funkcjonalną z technikami mindfulness. Z wykształcenia dziennikarka. Pisze dla czasopisma E!STILO, Harmonii Życia oraz magazynu VIP. Prowadzi wykłady z zakresu zmiany postaw żywieniowych w Polskim Towarzystwie Stwardnienia Rozsianego. Członek stowarzyszenia „Dziennikarze dla Zdrowia”. Ekspert Żywieniowy w radiu RPL i na portalu abc zdrowie. Tłumaczy artykuły z portalu Science Daily, który jest źródłem światowych doniesień naukowych z dziedziny zdrowia i medycyny.

Podobne Posty

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany