Kombucza to prawdziwa fabryka niezbędnych witamin i minerałów, które są bardzo potrzebne ludzkiemu organizmowi. Należą do nich:

  • kwasy: kwas glukuronowy, prawoskrętny(L+), kwas mlekowy, kwas octowy, kwas jabłkowy, kwas winowy, kwas foliowy, śladowe ilości bursztynu, kwas malonowy, kwas cytrynowy, kwas szczawiowy
  • minerały:  żelazo, magnez, sód, potas, wapno, miedź, cynk i inne pierwiastki śladowe
  • witaminy: B1, B2, B3, B6, B12 i C.

Dzięki tak bogatym składnikom wpływa na wzmocnienie układu immunologiczego, wspomaga leczenie łuszczycy, hamuje rozwój bakterii gnilnych i patogennych, wpływa na regulację przemiany materii, działa odtruwająco na organizm, hamuje rozwój grzybiczych zapaleń jelit (drożdże kandydoza), przeciwdziała zaburzeniom gospodarki kwasowo – zasadowej organizmu, wzmaga spalanie tkanki tłuszczowej, reguluje ciśnienie krwi, zmniejsza ryzyko nowotworów, łagodzi objawy reumatyczne i astmatyczne, przywraca mikroflorę bakteryjną jelit, wzmacnia organy i ich funkcje życiowe oraz pobudza ślinę i soki trawienne w żołądku i trzustce przyspieszając perystaltykę jelit.

 

Składniki:

  • Grzybek herbaciany
  • Herbata
  • Woda
  • Miód
  • Szklane naczynie
  • Przewiewny materiał

 

  1. Gotujemy wodę i parzymy herbatę.
  2. Słodzimy miodem, około 100ml miodu na litr herbaty.
  3. Studzimy płyn do temperatury 20-25°C.
  4. Przelewamy płyn do naczynia, w którym będzie się odbywał proces fermentacji (koniecznie szklane).
  5. Dodajemy zaczyn (gotowy napój z Kombuchy z poprzedniej fermentacji, ok. 10% w stosunku do całej ilości).
  6. Umieszczamy w naczyniu kulturę grzyba Kombuchy.
  7. Przykrywamy naczynie oddychającym czystym materiałem przepuszczającym powietrze i zabezpieczamy gumką.
  8. Umieszczamy naczynie w ciemnym (z dala od bezpośredniego światła), przewiewnym i ciepłym miejscu na 7 do 10 dni (temp. 20°C – 30°C; temperatura idealna wynosi około 27 °C);
  9. Zatrzymamy fermentację poprzez wyjęcie kultury z napoju (stary grzyb, który może osiąść na dnie lub pływać w napoju lub być pod powierzchnią oraz nawą kulturę, która wytworzy się na powierzchni jako galaretowata substancja o kształcie wylotu naczynia).
  10. Grzyba płuczemy w letniej wodzie i ponownie umieszczamy w nowej herbacie z cukrem i zaczynem (warstwy z kolejnych fermentacji, które tworzą kulturę można rozdzielić i użyć do nowej fermentacji; z upływem czasu najstarsze warstwy nabiorą ciemnego koloru i należy wtedy je usunąć).
  11. Otrzymany z fermentacji napój przelewamy przez sitko do butelek wypełniając je do samego brzegu i szczelnie zamykamy oraz umieszczamy w lodówce na min. 5 dni.
  12. Napój jest gotowy (najlepiej smakuje schłodzony).

 

Wskazówka:

Grzybek nie może mieć kontaktu z metalami. Zaleca się korzystanie z naczyń szklanych, porcelanowych bądź drewnianych.

Na zdrowie !

O Autorze

Trener postaw żywieniowych, założycielka i twórca Instytutu Medycyny Funkcjonalnej, Master Psychologii Sukcesu i zmiany osobistej. roczne i półroczne plany zdrowienia w programie „DO SELF”. Skupia się na interakcjach między środowiskiem a układem pokarmowym, hormonalnym, odpornościowym, nerwowym oraz układem krążenia. Łączy medycynę funkcjonalną z technikami mindfulness. Z wykształcenia dziennikarka. Pisze dla czasopisma E!STILO, Harmonii Życia oraz magazynu VIP. Prowadzi wykłady z zakresu zmiany postaw żywieniowych w Polskim Towarzystwie Stwardnienia Rozsianego. Członek stowarzyszenia „Dziennikarze dla Zdrowia”. Ekspert Żywieniowy w radiu RPL i na portalu abc zdrowie. Tłumaczy artykuły z portalu Science Daily, który jest źródłem światowych doniesień naukowych z dziedziny zdrowia i medycyny.

Podobne Posty

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany