Przez jednych wychwalany, inni mają do niego stosunek sceptyczny a jeszcze inni w ogóle ignorują fakt jego istnienia. To prawda, że jest bogaty w witaminy i minerały. Ma działania kojące i regenerujące. Pomaga w wielu procesach biochemicznych. A wszystko to zawdzięcza swoim składnikom, do których, w naszym przypadku, należą:

  • Niełuskane pestki dyni
  • Niełuskane pestki słonecznika
  • Siemię lniane

Nieocenionymi stają się łupiny ziaren dyni, które zawierają kukurbitacynę wykazującą duże właściwości antytoksyczne, wspierając jednocześnie organizm konsumenta. Największe stężenie występuje w świeżych ziarnach o bardzo miękkich łupinach. Ponadto pestki dyni zawierają fosfor, selen, żelazo, magnez, cynk, miedź , mangan, witaminę E oraz witaminy z grupy B takie jak B1 i B2. Na uwagę również zasługuje ogromna ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych i lecytynie, obecnej w każdej komórce naszego ciała.

Pestki słonecznika posiadają jeden z ważniejszych kwasów – linolowy, którego ludzki organizm nie wytwarza i dostarczamy go z pożywieniem. Zwany jest potocznie witaminą F a jego niedobory są widoczne gołym okiem: przedwczesne siwienie, łuszczenie małżowin usznych, przewlekłe stany zapalne powiek i spojówek, pękanie warg i kącików ust, plamki na płytkach paznokciowych, nadżerki tudzież skłonność do nich. Warto w tym miejscu wymienić również korzyści płynące z zawartych w nich i ich łupinach substancji odżywczych, takich jak: cynk, wapń, potas czy magnez, szereg witamin rozpuszczalnych w tłuszczach – A, D i E, a także witaminy B1, B2, B3, B5, B6 czy też błonnik.

Siemię lniane z kolei jest bombą substancji odżywczych, do których zalicza się:

  1. Amigdalinę, potocznie zwaną witamina B17
  2. Lecytynę
  3. Fitosterole
  4. Flawonoidy
  5. Fitoestrogeny
  6. cynk
  7. substancje śluzowe i oleiste działające osłonowo na ściany przewodu pokarmowego, a także nawilżające śluzówkę dróg oddechowych
  8. kwasy tłuszczowe omega-3 (dzięki dużej zawartości witaminy E, kwasy tłuszczowe nie utleniają się jak w przypadku

Należy pamiętać, że nasiona winno mielić się tuż przed samym spożyciem. Posiadają one szereg pozytywnych właściwości tylko, gdy tli się w nich życie. Wpływ takich czynników środowiskowych jak światło i reakcje z tlenem osłabiają ich aktywność.

Mimo wielu zalet i korzyści koktajl błonnikowy nie jest przeznaczony dla wszystkich. W przypadku osób z dolegliwościami ze strony układu pokarmowego, jak:

  • choroby wrzodowe żołądka i dwunastnicy
  • stany zapalne żołądka, dróg żółciowych, trzustki i jelit
  • nieżyty przewodu pokarmowego
  • stany niedoboru substancji odżywczych – witamin, minerałów czy białka

Kobiety w ciąży jak i karmiące piersią również zaliczają się do grupy osób, dla których wpływ błonnika może okazać się niekorzystny.

 

Składniki:

  • 1 łyżka świeżo zmielonych pestek w łupinach dyni
  • 1 łyżka świeżo zmielonych pestek w łupinach słonecznika
  • 1 łyżka zmielonych ziaren siemienia lnianego
  • Owoc bądź warzywo

 

  1. Umieszczamy wszystkie składniki w młynku do mielenia i mielimy na proszek.
  2. Przesypujemy do blendera i zalewamy wodą w takiej ilości, by zakryła proszek.
  3. Wszystko łączymy dodając, w moim przypadku banan i jagody.
  4. W zależności od ulubionej konsystencji możemy rozcieńczyć wodą lub zagęścić wybranym produktem.

Wskazówka:

Pamiętajmy o dobroczynnym wpływie orzechów, innych nasion, ostropestu plamistego, miodu, suszonych owoców a nawet cytryny, które to śmiało możemy wykorzystać do sporządzenia koktajlu.

O Autorze

Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, dietetyk kliniczny, publicysta prasowy i redaktor telewizyjny. Założycielka i liderka Klubu Medycyny Funkcjonalnej. Współtworzy Polską Akademię Zdrowia. Współpracuje z Polskim Towarzystwem Stwardnienia Rozsianego. Jest autorką wykładów i szkoleń poświęconych diagnostyce i leczeniu chorób przewlekłych. Tłumaczy badania medyczne. Prowadzi konsultacje żywieniowe i układa indywidualne plany leczenia funkcjonalnego. Jest autorką niezliczonych artykułów naukowych. Pisze dla magazynu E!STILO i prowadzi autorskiego bloga www.paleolifestyle.pl

Podobne Posty

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany